این فرش با استفاده از 5 نوع رنگ شیمیایی و 20 نوع رنگ گیاهی بافته شده است و الیاف مورد نیاز بافت این فرش در سه کارگاه در اردستان، کاشان و قم رنگرزی شد و بعد از آزمایشهای فراوان در اختیار بافندگان فرش قرار گرفت.
ارتکاب خطا نقش مهمی در تنظیم رفتار اجتماعی ما دارد. ناراحتی که فرد پس از مرتکب شدن یک عمل اشتباه در دل خود احساس می کند به انگیزه ای برای حرکت به سوی رستگاری تبدیل خواهد شد.
طبق باور بعضی محققان حس تنبه پذیری ناشی از گناه ما را از تکرار آن رفتار خطا در آینده باز می دارد که روانشناسان آن را "انگیزه صرفنظر کردن یا بی میلی" می نامند. برخی محققان هم ارتکاب جرم را با نگرش اجتماعی آن در نظر می گیرند که در آن فعل خطا سبب میشود رفتار افراد بر محور اصول اخلاقی مورد قبول جامعه شان حفظ شود.
این دیدگاه بر تجربه هیجانی مثبتی تاکید و با انگیزه مثبت ارتباط دارد.
به گزارش ساینس دیلی محققان آمریکایی می گویند ارتکاب جرم ابتدا با انگیزه صرفنظر کردن یا بی میلی همراه می شود و سپس با پیش آمدن فرصتی برای جبران منجر به رفتار برانگیخته مثبت تبدیل خواهد شد.
بر این اساس زمانی که به افراد فرصت جبران داده شود ، حس گناه علاقه آنها به الگوی رفتاری با پیش داوری کمتر و قضاوت غیر متعصبانه را بر می انگیزد. این مطالعه دیدگاه جدیدی را درباره عملکرد احساسات بصورت یک انگیزه پویا برای تعدیل رفتار ارائه می دهد.
همچنین یافته های فوق نشان می دهند گرچه گناه احساس ناخوشایندی را به همراه دارد اما نقش مهمی در تغییر رفتاربه سمت یک رفتار مورد پذیرش جامعه ایفا می کند.
این یافتهای است که از بررسی داده های شخصی مربوط به بیش از 12 هزار نفر به دست آمده و نشان داده است احتمال چاق شدن فرد در صورت چاق بودن دوست، خواهر و برادر، یا همسر به ترتیب به میزان 57 درصد، 40 درصد و 37 درصد افزایش می یابد.
محققان با توجه به این یافتهها میگویند عوامل اجتماعی، مانند سایز اندام سایر افراد، در چاق شدن موثر است.
محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن دیه گو، داده های جمع آوری شده طی 32 سال را به عنوان بخشی از یک تحقیق درمورد قلب بررسی کردند.
شرکتکنندگان اطلاعات شخصی خود از جمله «شاخص وزن بدن» (BMI) و نام دوستانی که می شد با آنها تماس گرفت را ارائه کردند. محققان توانستند پیوندهای اجتماعی افراد از جمله روابط با دوستان و اعضای خانواده را به دقت ترسیم کنند.
آنها به این نتیجه رسیدند که این ارتباط را نمیتوان فقط به شباهتها در سبک زندگی و محیط افراد نسبت داد و برای مثال تاثیر دوستان حتی وقتی در مناطق مختلف زندگی میکردند همچنان هویدا بود.
نیکلاس کریستاکیس از محققان این مطالعه به بیبیسی میگوید: اینطور نیست که افراد چاق یا افراد لاغر برای وقت گذرانی دنبال افرادی مثل خود بگردند، بلکه یک رابطه مستقیم علت و معلولی وجود دارد.
ظاهرا اتفاقی که میافتد این است که شخصی که چاق می شود به احتمال زیاد، برداشتهایش نسبت به آنچه اندازه مناسب اندام به حساب میآید تغییر می کند.
یعنی افراد به این نتیجه می رسند که چاق تر شدن قابل قبول است چون افرادی که اطرافشان هستند چاق تر هستند، و این طرز فکر گسترش می یابد.
نتایج این مطالعه در نشریه پزشکی نیوانگلند چاپ شده است. با این حال پژوهشگران می گویند نتایج آن قطعی نیست زیرا ممکن است عوامل پنهان دیگری نیز در کار باشد.
به گزارش آسوشیتدپرس، حاصل پژوهشهای متعدد در مورد آثار گوناگون حشیش روی وضعیت روانی افرادی که از آن استفاده میکنند نشان میدهد که حتی مصرف تفریحی و تفننی آن، احتمال بروز اختلالات روانی را در فرد تا 40 درصد بالا می برد.
البته گزارش این تحلیلها که در نشریه پزشکی معتبر «لانست» چاپ شده، تاکید میکند که نمیتوان این افزایش احتمال را به طور قطع به خود حشیش نسبت داد؛ چرا که سوءمصرف مواد مخدر و از جمله حشیش، یک بیماری منفرد نیست، بلکه مجموعهای از علائم و نشانههای شخصیتی و رفتاری است که ممکن است دلیل واقعی، یکی از این علائم باشد و نه مستقیما خود حشیش.
با این حال، این آمار محققان دانشگاه کاردیف انگلستان، هشدار دوبارهای است به جوانانی که حشیش را بیضرر و بیعارضه میپندارند و به آن روی میآورند. به گفته کارشناسان، هماکنون حشیش پرمصرفترین ماده غیرقانونی در سراسر جهان است.
| ||
اشاره : به مناسبت هزار و چهار صد و چهل ویکمین سال نزول قرآن کریم ، شبکه قرآن و معارف سیما به همراه 14 نهاد و سازمان اقدام به برگزاری طرح بزرگ تابستانه با محوریت سوره «زمر» نموده است. در این طرح که به صورت چندرسانه ای اجرا می گردد ، شبکه های اول ، سوم ، پنجم و شبکه قرآن سیما هر روز ظرف 50روز با 165 دقیقه برنامه عهده دار آموزش روخوانی ، روانخوانی ، حفظ و مفاهیم آیات سوره مبارکه زمر می باشند. جلسه دوم از تفسیر آیه به آیه این طرح را می خوانید و ادامه این مباحث را از فردا در صفحات میانی دنبال کنید: الا لله الدین الخالص والذین اتخذوا من دونه اولیاء ما نعبده مالا لیقرب ونا الی الله زلفی ان الله یحکم بینهم فی ما هم فیه یختلفون ان الله لایهدی من هو کاذب کفار «3» آگاه باشید که دین خالص مخصوص خداوند است و کسانی که به جای خداوند معبودهایی را برگزیدند (و در توجیه کار خود گفتند:) ما آنها را نمی پرستیم مگر برای آن که ما را به خدا نزدیک تر کنند ، همانا خداوند درباره آن چه آنان بر سر آن اختلاف می کنند ، میانشان داوری می کند؛ البته خداوند کسی را که دروغگوی کفران پیشه است هدایت نمی کند. نکته ها: در آیه قبل به پیامبر فرمود: عبادتت خالصانه باشد. «فاعبدالله مخلصا» در این آیه ، به همه مردم می فرماید: دستورات دینی و تمام عبادت ها باید برای خدا و خالصانه باشد. «لله الدین الخالص» شخصی به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله گفت : ما اموال خود را به فقرا می دهیم تا از ما به نیکی و خوبی یاد شود و نام ما به نیکی برده شود. حضرت فرمود: خداوند تنها کار خالص را می پذیرد، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «الا لله الدین الخالص...»(1) حضرت علی علیه السلام می فرماید: بهترین راهی که می توان با آن به خدا نزدیک شد، ایمان به خدا و پیامبرش و جهاد و اخلاص و اقامه نماز و پرداخت زکات و روزه گرفتن ماه رمضان و انجام حج و عمره و صله رحم و انفاق های پنهانی و آشکار و کارهای نیک است.(2) برای بت پرستی ریشه هایی گفته اند ، از جمله : الف: برای احترام به بزرگان ، مجسمه آنان را می ساختند و با گذشت زمان این مجسمه ها از قداستی خاص برخوردار شد و مورد پرستش قرار می گرفت. ب: بت پرستان گمان می کردند که انسان نمی تواند مستقیم و بدون واسطه با خدا ارتباط برقرار کند و برای ارتباط نیاز به واسطه های مقدس دارد لذا برای مقدسین تمثالی می ساختند که به مرور زمان این سمبل ها به صورت بت در آمد. به کسی که حتی یک دروغ بگوید ، «کاذب» می گویند، ولی کلمه «کفار» به افرادی گفته می شود که کفر و کفران راه و روش دائمی آنها باشد و از اینکه کاذب و کف^ار کنار هم آمده ، می توان استفاده کرد که ممکن است یک دروغ برای همیشه انسان را منحرف کند. حتی ممکن است یک دروغ جامعه را کافر کند. چنانکه علمای یهود و مسیحی ، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را به خوبی همچون فرزند خود می شناختند، ولی به مردم به دروغ می گفتند: این پیامبر، آن پیامبر موعود نیست و با دروغ و کتمان حق ، جامعه ای را به انحراف می کشاندند. پیام ها: 1- از شیوه های تبلیغ و تربیت ، حساس کردن مخاطب است. (کلمه «الا» یعنی آگاه باش که مساله مهمی است). 2- تمام مکاتب بشری با خرافات و هوس ها آلوده هستند و دین خالص ، تنها از آن خداست. «لله الدین الخالص» 3- ارزش دینداری به خالص بودن آن است وگرنه دین همراه با هوس ها و خرافات نزد خدا ارزشی ندارد. «لله الدین الخالص» 4- منحرفان ، معمولا انحرافات خود را توجیه می کنند. گاهی بت پرستان پرستش بت ها را واسطه نزدیک شدن خود به خدا می دانند. «ما نعبدهم الا لیقربونا» 5- خداجویی امری فطری و نهفته در وجود انسان حت^ی مشرکان است. «لیقربونا الی الله زلفی» 6- گرچه استفاده از وسیله برای رسیدن به خدا، مورد سفارش خداست ، «و ابتغوا الیه الوسیله» ولی هر چیزی شایسته واسطه گری را ندارد. «ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی» 7- تقرب به خدا، محبوب هر انسانی است. «لیقربونا الی الله» 8- برخی بت پرستان خدا را قبول داشتند و بت ها را واسطه تقرب به او می پنداشتند. «الی الله زلفی» 9- مشرکان به شفاعت عقیده داشتند؛ لکن بت ها را شفیع خود می پنداشتند. «الی الله زلفی» 10- قیامت روز پایان اختلافات است. «یحکم... فی ما... یختلفون» 11- انسان باید بستر هدایت الهی را در خود فراهم کند و دروغ و کفر ، انسان را از قابلیت هدایت الهی دور می سازد. «لا یهدی من هو کاذب کفار» 12- دروغ می تواند مقدمه انحراف دائمی شود. «کاذب کفار» 13- واسطه گری و تقرب آفرینی بت ها، عقیده ای نادرست است. «کاذب» 14- بت ها به گمان بت پرستان همچون موجودات عاقل و فهیم بودند. «ما نعبدهم» («هم» برای افراد با شعور به کار می رود.) پانوشت ها: 1- تفسیر در المنثور 2- نهج البلاغه ، خطبه 109 |